ARADGROUP

خدمات مالی و حسابداری

نکات برجسته استاندارد حسابداری شماره 6 ایران(گزارش عملکرد مالی)

اصطلاحات ذیل طبق استاندارد حسابداری شماره 6(گزارش عملکرد مالی) با معانی مشخص زیر بکار رفته است:

عملیات متوقف شده  یک بخش از واحد تجاری است که واگذار یا برکنار شده یا به عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه بندی شده است :

الف. بیانگر یک فعالیت تجاری یا حوزه جغرافیایی عمده و جداگانه از عملیات است

ب. قسمتی از یک برنامه هماهنگ برای واگذاری یا برکناری یک فعالیت تجاری یا حوزه جغرافیایی عمده و جداگانه از عملیات است،

ج. یک واحد فرعی است که صرفا با قصد فروش مجدد خریداری شده است.

طبق استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی)

عملیات در حال تداوم کلیه عملیات واحد تجاری به استثنای عملیات متوقف شده است.

اقلام استثنایی اقلامی با اهمیت است که منشا آن رویدادها یا معاملاتی می باشد که در چارچوب عملیات در حال تداوم شرکت واقع می گردد و به منظور ارائه تصویری مطلوب ، افشای جداگانه آنها، منفردا یا در صورت تشابه نوع، در مجموع ، به لحاظ استثنایی بودن ماهیت یا وقوع ضرورت می یابد.

تعدیلات سنواتی تعدیلاتی با اهمیت است که به سنوات قبل مربوط می شود و از تغییر در رویه حسابداری یا اصلاح اشتباه ناشی می گردد. تعدیلات سنواتی ، اصلاحات تکرار شونده معمول و تعدیل برآوردهای انجام شده در سنوات قبل را شامل نمی شود.

یک بخش از واحد تجاری جزیی از عملیات و جریان های نقدی واحد تجاری است که از لحاظ عملیاتی و اهداف گزارشگری مالی، به وضوح از سایر فعالیتهای واحد تجاری متمایز باشد. ادامه مطلب...

+ نوشته شده در  سه شنبه 31 فروردين 1400ساعت 22:12  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: استاندارد حسابداری, مالی, نکات برجسته حسابداری,گزارش عملکرد مالی, حسابداری,

کاهش ارزش دارایی

زمانی ارزش یک دارایی کاهش می یابد که مبلغ دفتری دارایی از مبلغ بازیافتنی آن بیشتر باشد.مبلغ بازیافتنی عبارت است از خالص ارزش فروش یا ارزش اقتصادی یک دارایی هرکدام که بیشتر است. واحد تجاری باید در پایان هر دوره گزارشگری در صورت وجود هرگونه نشانه ای دال بر امکان کاهش ارزش یک دارایی، مبلغ بازیافتنی دارایی را برآورد کند. در ذیل برخی نشانه های امکان وقوع زیان کاهش ارزش  توصیف شده است:

منابع اطلاعاتی برون سازمانی :

  • الف. ارزش بازار دارایی طی یک دوره، به میزان قابل ملاحظه ای بیش از آنچه که در اثر گذشت زمان یا کاربرد عادی دارایی انتظار می رفت، کاهش یافته باشد.
  • ب. تغییرات قابل ملاحظه با آثار نامساعد بر واحد تجاری در محیط فناوری، بازار ، اقتصادی یا قانونی حوزه فعالیت واحد تجاری یا در بازار اختصاصی دارایی طی دوره رخ داده باشد یا انتظار رود در آینده نزدیک رخ دهد.
  • ج. نرخ های سود یا سایر نرخ های بازده سرمایه گذاری بازار طی دوره افزایش یافته باشد و این افزایش احتمالا بر نرخ تنزیل مورد استفاده در محاسبه ارزش اقتصادی دارایی تاثیر گذاشته و مبلغ بازیافتنی دارایی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده باشد.
  • د.مبلغ دفتری خالص دارایی های واحد تجاری، بیشتر از ارزش بازار آن باشد. ادامه مطلب...
+ نوشته شده در  سه شنبه 31 فروردين 1400ساعت 20:07  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: کاهش ارزش دارایی,کاهش ارزش دارایی چیست, ارزش دارایی, حسابداری, مالی, مالیاتی,

تجدید ارزیابی چیست و چرا شرکت ها باید نسبت به تجدید ارزیابی اقدام نمایند ؟

مفهوم تجدید ارزیابی

تجدید ارزیابی به بیان ساده به معنی به روز کردن ارزش دارایی های شرکت ها است .

در صورت وجود شرایط تورمی ، ارزش منصفانه داراییهای غیر پولی به طور قابل ملاحظه ای نسبت به مبالغ دفتری مبتنی بر بهای تمام شده تاریخی آن افزایش یافته که این امر خصوصیت کیفی مربوط بودن اطلاعات  و در نتیجه مفید بودن اطلاعات مندرج در صورتهای مالی را کاهش می دهد.

موضوع تجدید ارزیابی از چه زمانی مطرح شد ؟

موضوع تجدید ارزیابی داراییهای غیر پولی که به بهای تمام شده تاریخی در صورتهای مالی منعکس می گردد، ابتدا در کشورهای پیشرفته صنعتی و در دورانهایی که تورم کم سابقه ای بر اقتصاد آنها حاکم بوده است مطرح گردید و به تدریج به گونه ای اختیاری توسط واحد های تجاری این کشورها مورد عمل قرار گرفته است. با وجود ناسازگاری این نحوه عمل با مفاهیم زیربنای نظام بهای تمام شده تاریخی ، محافل حرفه ای این کشورها در برخوردی عمل گرایانه با موضوع ، نسبت به انتشار استانداردهایی در این زمینه اقدام کرده اند. ادامه مطلب...

+ نوشته شده در  دوشنبه 30 فروردين 1400ساعت 22:53  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: حسابداری,مالی,مالیاتی,تجدید ارزیابی,صورتهای مالی,به روز کردن ارزش دارایی,

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی چیست؟

هدف یادداشت های توضیحی تشریح یا توصیف اقلام موجود در متن صورتهای مالی نظیر توصیف تعهدات بلند مدت ، داراییهای ثابت مشهود، و رویه های حسابداری اعمال شده در تهیه صورتهای مالی است. استاندارد حسابداری شماره 1، یادداشت های توضیحی را در سه بخش ساختار، افشای رویه های حسابداری و سایر موارد افشا به شرح زیر تشریح نموده است.

ساختار. اطلاعات زیر باید در یادداشت های توضیحی واحد تجاری افشا شود:

الف. تصریح اینکه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است،

ب. رویه های حسابداری اعمال شده در خصوص معاملات و رویدادهای با اهمیت ،

ج. مواردی که افشای آنها طبق استاندارد های حسابداری الزامی شده و در بخش دیگری از صورتهای مالی ارائه شده است،

د. موارد دیگری که در صورتهای مالی اساسی ارائه نشده است، لیکن افشای آنها برای ارائه مطلوب ضرورت دارد (نظیر برخی از اطلاعات غیر مالی).

یادداشت های توضیحی باید به نحوی منظم ارائه شود. هر قلم مندرج در ترازنامه، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد باید به یادداشتهای توضیحی مربوط عطف داده شود. ادامه مطلب...

+ نوشته شده در  دوشنبه 30 فروردين 1400ساعت 19:33  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: صورتهای مالی,یادداشتهای توضیحی,استاندارد حسابداری,حسابداری,مالی,

رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه

از آنجا که مرحله بستن حسابها در پایان سال، انجام حسابرسی ، و تهیه گزارش سالانه مستلزم صرف زمان است، معمولا شرکتها صورتهای مالی خود را هفته ها بعد از پایان دوره حسابداری منتشر می کنند. به استثنای فعالیتهای عملیاتی روزمره و عادی ، ممکن است رویدادهای خاصی بین تاریخ صورتهای مالی (پایان دوره حسابداری) و تاریخ انتشار صورتهای مالی اتفاق بیفتد. از آنجا که به موقع بودن یکی از خصوصیات مهم اطلاعات مالی است، مطلع ساختن سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندکان توسط مدیریت از رویدادهای با اهمیتی که در این برهه اتفاق افتاده است، امری مهم و اساسی تلقی می گردد. این اطلاعات می تواند موجب تغییر پیش بینی جریان های نقدی شرکت شود و از این رو ممکن است برای افرادی که بر جریانهای نقدی شرکت تکیه می کنند، مهم باشد.

چنین رویدادهایی که اصطلاحا آنها را رویدادهای متعاقب صورتهای مالی و یا رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه می نامند، دو نوع هستند:

  1. رویدادهایی که شواهد و مدارک بیشتری در رابطه با شرایط موجود در تاریخ ترازنامه در اختیار می گذارند (رویداد تعدیلی) و
  2.  رویدادهایی که حاوی شواهد و مدارک در مورد شرایطی هستند که در تاریخ ترازنامه موجود نبوده اند (رویداد غیر تعدیلی ). با توجه به آنچه از خاطرتان گذشت ، رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه رویدادهای مطلوب و نامطلوبی است که بین تاریخ ترازنامه و تاریخ تایید صورتهای مالی رخ می دهد. این رویدادها را می توان به دو گروه تعدیلی و غیر تعدیلی طبقه بندی کرد. ادامه مطلب...
+ نوشته شده در  دوشنبه 30 فروردين 1400ساعت 18:12  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: تاریخ ترازنامه,ترازنامه,رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه,حسابداری,مالی,

حسابداری مواد و بهای تمام شده

خرید مواد

حسابداری مواد برای موسسات تولیدی  معمولا با دو فعالیت اصلی ارتباط می یابد:

خرید مواد و مصرف آن در جریان تولید، معمولا خرید مواد در موسسات تولیدی از طریق واحدی تحت عنوان "کار پردازی"، "تدارکات" ، "واحد خرید" یا نام های مشابه انجام می شود. در صورتی که چنین واحدی هم وجود نداشته باشد، در اکثر موارد فرد خاصی مسئولیت خرید مواد را به عهده می گیرد. واحد خرید عهده دار سفارش مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید است.

در فرایند سفارش و خرید مواد معمولا سه فرم اصلی اطلاعاتی کاربرد دارد: فرم درخواست خرید مواد، فرم سفارش مواد و بالاخره فرم رسید انبار.

فرم در خواست خرید

این فرم یک سند مکتوب است که معمولا افراد درگیر در خط تولید و نیازهای آن یا مسئولین انبار شرکت به کمک این فرم نیاز به تامین مواد اولیه را به اطلاع واحد خرید و سفارشات می رسانند.  مثلا فرض کنید در اول خرداد ماه ، مسئول انبار مواد به دلیل نیاز خط تولید و کمبود ماده الف سفارش برای خرید 45 واحد از این ماده با شماره شناسایی یا کد 11-42  صادر می کند.

در شرایطی که نوع خاصی از مواد اولیه با قیمتهای نسبتا ثابت و از منبع معین خریداری می شود، می توان از سفارش دهنده انتظار داشت که اطلاعاتی در مورد بهای هر واحد از مواد درخواستی را نیز در فرم درج نماید ، اما در اغلب موارد این کار انجام نمی شود و ضرورتی ندارد که مثلا کارکنان خط تولید یا انبار از بهای تمام شده هر واحد مواد یا به تعبیری قیمت آن آگاه باشند. ادامه مطلب...


معادله اساسی حسابداری

معادله اساسی حسابداری ، مبنا و شالوده سیستم حسابداری دوطرفه را تشکیل می دهد. براساس این معادله می توان هریک از معاملات و عملیات مالی ورویدادهای دارای اثر مالی را تجزیه وتحلیل وآثار آن را بر عناصر معادله تعیین کرد.

فرض کنید قصد شروع فعالیتی را دارید. برای این منظور 20.000.000 ریال وجه نقد اختصاص می دهید. چون فکر می کنید که مبلغ فوق برای انجام فعالیت مورد نظر کافی نیست ، مبلغ 10.000.000 ریال نیز از یکی از دوستان خود به عنوان قرض دریافت می کنید. فرض کنید این فعالیتها را در قالب یک شرکت ارائه کرده باشید. اکنون کل وجه نقدی که در اختیار شرکت می باشد برابر است :

 30.000.000 =20.000.000+10.000.000

در حسابداری 30.000.000 ریال را اصطلاحا دارایی، 10.000.000 ریال را بدهی و 20.000.000 ریال را سرمایه می گویند.

داراییها = بدهیها + سرمایه

این معادله در حسابداری همواره برقرار است و به آن معادله اساسی حسابداری می گویند.

عناصر اصلی معادله اساسی حسابداری

داراییها ، بدهیها و سرمایه ، عناصر اصلی معادله اساسی حسابداری را تشکیل می دهند. ادامه مطلب...

 


ثبت رویدادهای مالی

آشنایی با ثبت رویداد های مالی و جریان اطلاعات در سیستم حسابداری

حسابداران معاملات و عملیات مالی را در مدارک حسابداری ثبت می کنند. در سیستم حسابداری برای هرکدام از داراییها ، بدهی ها و سرمایه یک مدرک جداگانه نگهداری می شود. برای مثال یک مدرک جداگانه برای صندوق نگهداری می شود. و در آن تمام رویداد های مالی ناشی از معاملات و عملیات نقدی ثبت می گردد. همینطور برای سایر داراییها ، بدهی ها و حق مالی صاحب سرمایه، مدارک مشابهی نگه داری می شود. مدرکی را که برای ثبت افزایش و کاهش هرکدام از دارایی، بدهی و سرمایه بکار می رود، "حساب" می گویند.

ثبت کردن معاملات و عملیات مالی در حسابها ، شیوه موثری برای جمع آوری اطلاعات درباره امور مالی یک موسسه محسوب می شود..

"حساب" پایه اصلی هر سیستم حسابداری ، وسیله ای است که اطلاعات مربوط به تغییرات هریک از اقلام دارایی، بدهی و سرمایه در آن ثبت می شود.

جریان اطلاعات در سیستم حسابداری

اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی پس از ورود به سیستم اطلاعاتی حسابداری وتجزیه و تحلیل و بیان به زبان حسابداری (بدهکار و بستانکار) در سند حسابداری ثبت می شوند. پس از سند حسابداری، این اطلاعات در دفتر روزنامه ثبت و از آنجا به دفتر کل منتثل می شوند. برای اطمینان نسبی از ثبت ،انتقال صحیح اطلاعات ، به صورت دوره ای از مانده حسابهای دفتر کل تراز آزمایشی تهیه می گردد. در پایان هر دوره مالی نیز پس از انجام یک سری عملیات حسابداری از جمله اصلاح حسابها صورتهای مالی تهیه می شوند. ادامه مطلب...

 


حسابداری درآمدها و هزینه ها

1-سرمایه گذاری مجدد و برداشت صاحب واحد تجاری

از جمله رویدادهایی که منجر به تغییر حق مالی صاحب سرمایه می شود، سرمایه گذاری مجدد وبرداشت صاحب واحد تجاری است.

سرمایه گذاری مجدد

به معنای آن است که صاحب موسسه با آوردن پول یا مال دیگری، دارایی موسسه متعلق به خود را افزایش می دهد، در مقابل در طرف دیگر معادله حسابداری، سرمایه افزایش می یابد.بدین ترتیب توازن معادله حسابداری برقرار می ماند. اثر سرمایه گذاری مجدد بر عناصر اساسی حسابداری به صورت زیر است:

صندوق (یا دارایی آورده شده دیگر)  افزایش یافته                بدهکار

سرمایه                                     افزایش یافته                بستانکار

سرمایه گذاری مجدد می تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد. سرمایه گذاری نقدی به معنای آن است که مالک با آوردن پول اقدام به افزایش سرمایه موسسه بنماید.

برای مثال مدیر موسسه الف مبلغ 100 میلیون ریال سرمایه شرکت را افزایش دهد ، نحوه ثبت این رویداد در دفتر روزنامه به صورت زیر است ادامه مطلب...


عملیات حسابداری در واحدهای بازرگانی

طبقه بندی انواع واحد های اقتصادی از نظر نوع فعالیت

از نقطه نظر حسابداری واحد های اقتصادی را بر حسب نوع فعالیت در سه دسته می توان طبقه بندی کرد :

  1. واحدهای خدماتی

  2. واحدهای بازرگانی

  3. واحدهای تولیدی

واحدهای خدماتی شامل واحدهایی نظیر تعمیرگاهها، هتل ها، درمانگاهها و آموزشگاهها می باشد که خدماتی را به مشتریان ارائه می کنند.

واحدهای بازرگانی واحدهایی هستند که به خرید وفروش کالا بدون آنکه تغییر شکلی درآنها بدهند می پردازند. واحدهای بازرگانی شامل عمده فروشان یا بنکداران وخرده فروشان هستند.

واحدهای تولیدی واحدهایی هستند که مواد اولیه و کالاهایی را خریداری و آنها را تغییر شکل می دهند ویا به کالای دیگری تبدیل می کنند وبه فروش می رسانند.

-عملیات حسابداری در واحدهای بازرگانی

سیستم حسابداری واحدهای بازرگانی باید حائز شرایطی باشد که علاوه بر اطلاعاتی که از سیستم حسابداری موسسات خدماتی قابل استخراج است، اطلاعات زیر نیز از آن قابل استخراج باشد :

  1. بهای تمام شده کالای خریداری شده ادامه مطلب...